کادربندی در عکاسی چیست؟ قاب بندی یا کادربندی (Framing) یک تکنیک ترکیب بندی (کمپوزیسیون) در عکاسی است که به کمک یک کادر یا قاب طبیعی یا مصنوعی موجود در داخل صحنه سوژه را ایزوله یا تنها می کند. برای مثال شما ممکن است از یک تونل، پنجره یا شاخه های یک درخت برای ایجاد یک قاب دوم درون تصویرتان و هدایت چشم بیننده و تاکید بیشتر روی سوژه استفاده کنید. از این رو به این تکنیک، کادر در کادر یا قاب در قاب نیز گفته می شود.
هرگونه عمل عکس گرفتن، در واقع یک عمل کادربندی است. ما یک صحنه را با دوربین خود کادربندی کرده و آن را با یک عکس ثبت می کنیم. دوربین و لنز میدان دید را تعیین می کنند، و ما از طریق نشانه گیری، زوم کردن، و تعیین موقعیت، تصمیم می گیریم که چه چیزی را در میدان دید قرار دهیم یا از آن حذف کنیم.
کلمه «کادربندی» در عکاسی چند جا ظاهر می شود، از عمل کادربندی یک تصویر در منظره یاب دوربین گرفته، تا عمل قرار دادن عکس چاپی مورد علاقه خود در یک قاب برای نمایش.
این مقاله در مورد تکنیک «کادربندی یا قاب در قاب» در ترکیب بندی عکاسی است.
یکی از راه های تاکید بر سوژه از طریق ترکیب بندی این است که آن را در نوعی کادر یا قاب در داخل تصویر خود قرار دهید – طبیعی، مصنوعی، یا هر دو. جهان کادرها یا قاب های بی شماری به ما می دهد که می توانیم از میان آنها عکس بگیریم.
برای شروع بحث، اجازه دهید نگاهی به پایه ای ترین سناریو بیاندازیم.
شما در داخل یک اتاق هستید و سوژه ای که می خواهید از آن عکس بگیرید بیرون است و از طریق یک پنجره قابل مشاهده می باشد. شما به عنوان یک عکاس، بدون ترک کردن اتاق، دو گزینه دارید.
۱) می توانید به پنجره نزدیک شده و تنها از سوژه عکس بگیرید، یا
۲) می توانید قاب پنجره را در تصویر خود از سوژه بگنجانید. گزینه دوم، کادربندی یا قاب در قاب نامیده می شود، یکی از تکنیک های ترکیب بندی که در ادامه این آموزش عکاسی به آن می پردازیم.
کادربندی می تواند تمرکز بر روی سوژه را بهبود بخشد، یا از آن بکاهد. در مورد تکنیک کادربندی و آوردن یک کادر یا قاب دوم یا بیشتر درون کادر عکس توجه داشته باشید که، همه سوژه ها به کادر نیاز ندارند و همه کادرها هم سوژه را تقویت نمی کنند. به عنوان عکاس، به شما بستگی دارد که تصمیم بگیرید چه موقع، کجا، و چگونه از کادرهای اطراف خود استفاده کنید.
طبیعت وحشی کادر های (قاب های) زیادی به ما ارائه می دهد. تپه ها، درختان، شاخه ها، برگ ها، سنگ ها، صخره ها، رودخانه ها، سواحل، و حتی خط افق می توانند به عنوان کادرهایی در داخل یک عکس عمل کنند. آیا شما در یک اتاق شلوغ هستید؟ می توانید از مردم برای کادربندی اشیاء یا افراد دیگر استفاده کنید. تقریبا از هر چیزی در طبیعت می توان به عنوان یک کادر در داخل عکس استفاده کرد.
به غیر از چیزهای فیزیکی، نور و سایه نیز می توانند به عنوان کادر عمل کنند. کنتراست و بافت می توانند به عنوان کادر عمل کنند. یک تصویر که در آن سوژه با عمق میدان کم ثبت می شود می تواند نوعی کادربندی باشد. این عمق میدان کم ممکن است کادر را از فوکوس خارج و مات کند، اما هنوز هم به عنوان یک کادر برای تصویر عمل می کند.
آگاهی شما از این کادر های مصنوعی ممکن است به محل زندگی شما بستگی داشته باشد. قاب ها یا کادر های مصنوعی در محیط های شهری می توانند فوق العاده زیاد باشند.
ساختمان ها، خانه ها، نرده ها، پنجره ها، درها، انبارها، چراغ های خیابانی، علائم، پیاده روها، ترک (شکاف) پیاده روها، راهروها، گذرگاه های سرپوشیده، پل های هوایی، پل ها، تونل ها، اتومبیل ها، کامیون ها و غیره… اگر ساخته دست بشر باشند؛ می توانید از آن ها به عنوان یک کادر در داخل عکس استفاده کنید. معماری نه تنها ساختارهایی برای خوردن، خوابیدن، خرید کردن و زندگی کردن ارائه می دهد، بلکه فرصت های کادربندی بی شماری برای عکاسی نیز فراهم می کند.
یک کادر لازم نیست سوژه شما را احاطه کند. در مثال ما، عکس از میان پنجره خوب به نظر می رسد، و ما اغلب برای تاکید بر سوژه، هر چهار طرف قاب پنجره را ثبت می کنیم، اما هر کادری نیاز به این کار ندارد. یک کادر می تواند برای سوژه شما کف، یکی دیوار، دیگری سقف، یا ترکیبی از هر سه ایجاد کند. کادرها می توانند منحنی نیز باشند.
لبه های کادر ممکن است متغیر باشند. کادر در یک طرف تصویر می تواند توسط یک ساختمان ایجاد شود. یک تیر بتن رنگ روشن ممکن است پایین کادر را تشکیل دهد. یک ابر ممکن است بالای تصویر را کادربندی کند. یا شاید هیچ کادری در بالا وجود نداشته باشد.
مانند سایر ابزارهای ترکیب بندی، کادربندی نیز می تواند در یک تصویر عمق ایجاد کند، اما نه همیشه. کادر می تواند در پیش زمینه، یا پشت سوژه باشد. یا می تواند در فاصله مساوی بین دوربین و سوژه قرار داشته باشد. کادربندی با قابلیت نشان دادن عمق، می تواند ابزاری عالی برای ایجاد لایه های بیشتر در عکس باشد. عکس های چند لایه گاهی اوقات پیچیدگی جادویی، با سوژه های مستقل، یا زمینه اضافه شده در پیش زمینه، زمینه میانی، و پس زمینه یک تصویر دارند.
یکی از دوستان خوبم یک بار در یک کارگاه عکاسی شرکت کرد که در آن فقط در مورد کادرها آموزش داده می شد. پس از آن او در هر عکسی که می گرفت به دنبال کادر می گشت. او خیلی زود در کادربندی دچار افراط و وسواس شد.
کادربندی یک عنصر ضروری برای هر عکس نیست. در حقیقت، مواقع زیادی وجود دارد که کادربندی بیشتر از این که برای یک تصویر خوب باشد، به آن آسیب می زند. فقط به خاطر کادربندی، کادربندی نکنید.
سهند با افتخار مدعی چاپ عکس با بالا ترین کیفیت و نازلترین قیمت در کوتاه ترین زمان می باشد.